Tuesday, 1 November 2016

Harga barang naik.

HARGA MINYAk NAIK?????...
Mula2 tu nak marah sangat la jugak...tapi bila kawan usulkan ayat yg macam.ni, baru ler den cool.....kena terima qada Dan qadarNya....satu ujian dariNya....

Rahsia rezeki
Hakikatnya krisis kenaikan harga barang telah berlaku ke atas manusia sejak pada zaman Rasulullah SAW lagi, dan ia telah direkodkan dalam hadis sahih.

Dari Anas bin Malik ra. dia berkata, “Harga barang menjadi mahal pada zaman Nabi SAW, lalu mereka (para sahabat) berkata, ‘Wahai Rasulullah, harga telah menjadi mahal maka tetapkanlah harga untuk kami.’” (Riwayat Abu Dawud)

Peristiwa ini berlaku apabila harga barang di pasar di Madinah naik, maka para sahabat bertemu Rasulullah meminta supaya Baginda menetapkan harga supaya orang-orang miskin dapat membeli barang dengan harga yang mereka mampu. Lalu apa jawab Rasulullah?

 Baginda bersabda:
“Sesungguhnya Allah, Dialah yang menetapkan harga itu, Dialah Allah yang melapangkan, Dialah Allah yang menyempitkan, serta Dialah Allah yang memberikan rezeki. Dan sesungguhnya aku berharap agar aku bertemu Allah SWT dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku di dalam kezaliman terhadap darah mahupun kezaliman terhadap harta.” (Sahih. Riwayat Abu Daud)

Kenaikan harga barang tidak mengubah rezeki seseorang. Nabi menyatakan bahawa Allah-lah yang melapangkan rezeki seseorang hamba dan Dia juga yang menyempitkan rezeki mana-mana hamba yang dikehendakiNya.

Ini selari dengan firman Allah SWT, “Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki.” (Al-Ra’d: 26)
“Jika Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hambaNya tentulah mereka melampaui batas di muka bumi, tetapi Allah menurunkan apa yang dikehendakiNya dengan ukuran. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui hamba-hambaNya lagi Maha Melihat.” (As-Syura: 27)

Usah khuatir kerana rezeki setiap manusia pasti dicukupkan dan tidak dikurangkan sedikit pun. Kenaikan harga sama sekali tidak mempengaruhi rezeki yang ditetapkan. Ini seperti mana sabda Nabi SAW, “Wahai manusia, sesungguhnya salah seorang kamu tidak akan mati sehingga dia mendapat seluruh rezekinya secara sempurna. Maka janganlah kamu tidak sabar dalam mendapatkan rezeki. Bertakwalah kepada Allah, wahai manusia! Carilah rezeki secara baik, ambillah yang halal dan tinggalkan yang haram.” (Sahih. Riwayat Al-Hakim)

“Ajaibnya urusan orang Mukmin, seluruh urusannya adalah kebaikan dan ini tidak terdapat kecuali pada seorang Mukmin. Jika mendapat kesenangan dia bersyukur dan ini baik baginya, jika ditimpa musibah dia bersabar dan ini juga baik baginya.” (Riwayat Muslim)

Allah S.W.T yg beri rezeki bkn makhluk...

Fikirw....renung2

Wednesday, 5 October 2016

Camel in love,

Pineapple pan.

Forever

China's High Speed train Fastest in the World - Full Documentary

TOP-10 FASTEST TRAINS in the world ||2016|| Amazing Compilation of the ...

Indian Railways Vs Chinese Railways | Massive Comparison | HD

Worlds Tallest Building in Saudi Arabia by 2018 - 1000 meters / $20 Bil...

Saudi Arabia Builds World's Largest Hotel: Abraj Kudai

tiada yang kekal..wmv

Durian

Wednesday, 31 August 2016

Merdeka.

๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ

SELAMAT HARI MERDEKA

Doa utk saudara-saudaraku dlm group ini:

ุงَู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َูŠْูƒُู…ْ ูˆَุฑَุญْู…َุฉُ ุงู„ู„ู‡ِ ูˆَุจَุฑَูƒَุงุชُู‡ُ

ุจِุณูۡ€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู…ِ ูฑู„ู„ู‡ِ ูฑู„ุฑَّุญูۡ€ู…َู€ٰู†ِ ูฑู„ุฑَّุญِู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ูŠู…ِ

ุงَู„ْุญَู…ْุฏُ ِู„ู„ู‡ِ ุฑَุจِّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠْู†َ. ูˆَุงู„ุตَّู„ุงَุฉُ ูˆَุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َู‰ ุณูŠุฏู†ุง ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَ ุนَู„َู‰ ุกَุงู„ِู‡ِ ูˆَุตَุญْุจِู‡ِ ุฃَุฌْู…َุนِูŠْู†.

ุงู„ู„ู‡ู… ุตู„ ูˆุณู„ู… ูˆุจุงุฑูƒ ุนู„ูŠู‡ ูˆุนู„ู‰ ุขู„ู‡ ูˆุตุญุจู‡ ุฃุฌู…ุนูŠู†

Allahumma Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Malik Ya Qawi, Ya Salam,  Ya  Razzaq, Ya Fattah, Ya Alim, Ya Syaafi, Ya Zal Jalali wal ikram....

Ya Rahman,  dengan rahmat Mu kami bermohon....

Jadikanlah kami di kalangan hamba-Mu yg sentiasa bersyukur terhadap segala nikmat-Mu, kekal merdeka dan sentosa dari segala fitnah dan huru-hara. Tidak menyalahgunakan nikmat-Mu, apatah lagi sanggup mengkufurinya dgn pelbagai acara lagho dan mungkar ketika menyambutnya.

1. Ya Allah jika disaat ini, ada saudaraku yg sakit, sembuhkanlah dia.  ุขู…ِูŠّู†ْ

2. Ya Allah jika disaat ini ada saudaraku yg bermasaalah, berilah jln keluar utk dia.  ุขู…ِูŠّู†ْ

3. Ya Allah jika disaat ini ada saudaraku yg kesempitan wang, kau murahkan lah rezekinya. ุขู…ِูŠّู†ْ

4. Ya Allah jika disaat ini ada saudaraku yg bermasam muka diantara satu sama lain damaikan lah mereka.  ุขู…ِูŠّู†ْ

5. Ya Allah jika disaat ini ada saudaraku yg sesat duniawi, kurniakan Nur kpd dia.  ุขู…ِูŠّู†ْ

6. Ya Allah jika disaat ini ada saudaraku yg lalai, kurniakan lah Hidayah Mu kpd dia.  ุขู…ِูŠّู†ْ

7. Ya Allah jika di saat ini ada saudaraku yg bersedih hati. kembalikan lah kecerian diwajahnya.  ุขู…ِูŠّู†ْ

8. Ya Allah jika disaat ini ada saudaraku yg berada dipersimpangan jalan yg  berliku, tunjukkan lah jalan yg dirhedai oleh Mu.

 ุขู…ِูŠّู†ْ  ุขู…ِูŠّู†ْ  ุขู…ِูŠّู†ْ  ูŠَุง ุฑَุจَّ ุงู„ุนَู€ู€ู€ุงู„َู…ِูŠْู†

9. Ya Allah, segala yg aku pohonkan buat seluruh  saudara ku ini, kurniakanlah jua Ya Allah buat diri ku, ibu ayah serta keluargaku.

Aku mohon pada Mu perkenan dan terimalah doa ku untuk kami semua dalam group ini dan jua seluruh ummat Rasulillah saw.

Allahumma Ya Allah, Ya Rahman Ya Rahim, Ya Fattah, Ya Rozzaq, kerana hanya kaulah yg Maha Memberi.

ุขู…ูŠู† ุขู…ูŠู† ูŠุงุฑุจ ุงู„ุนุงู„ู…ูŠู† ูŠุง ู…ุฌูŠุจ ุงู„ุณุงุฆู„ูŠู†.

ูˆَุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ ُุนَู„َู‰ ุณَูŠِّุฏِู†َุง ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَุนَู„َู‰ ุกَุงู„ِู‡ِ ูˆَุตَุญْุจِู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ูˆَุงู„ْุญَู…ْุฏُ ِู„ู„ู‡ِ ุฑَุจِّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠْู†َ.

Akhukum fi
Mahabbati Rasulillahi saw
Akademi Tajwid
RIBAT AL-QURAN WA TA'LIM
23, Jalan Suadamai 4/1, BTHO.
hp: 0123441043.
fb: Ustaz Zul Al-Baghdadi.

ุชู‚ุจู„ ุงู„ู„ู‡ ู…ู†ุง ูˆู…ู†ูƒู…
ุงู„ู„ู‡ู… ุตู„ ูˆุณู„ู… ูˆุจุงุฑูƒ ุนู„ูŠู‡ ูˆุนู„ู‰ ุขู„ู‡ ูˆุตุญุจู‡ ุฃุฌู…ุนูŠู†.

๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ

Sunday, 28 August 2016

Solat.

๐Ÿ”Š _```SESUNGGUHNYA SHALAT ITU ADALAH SATU KETETAPAN YANG DIWAJIBKAN ATAS ORANG-ORANG YANG BERIMAN, YANG TERTENTU WAKTUNYA``` ๐Ÿ“–QS:4:103_
 
 
  ๐Ÿƒ๐ŸŒธ *WAKTU SHALAT*๐ŸŒธ๐Ÿƒ
 
               
๐Ÿ”ต _Hari:   *AHAD*_
๐Ÿ”ต _Tarikh :28/08/2016_
๐Ÿ”ต _25_  _DzulQaedah_  _1437 H_
๐Ÿ•Œ๐Ÿ•Œ๐Ÿ•Œ๐Ÿ•Œ๐Ÿ•‹๐Ÿ•‹๐Ÿ•‹๐Ÿ•Œ๐Ÿ•Œ๐Ÿ•Œ๐Ÿ•Œ

       ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ *BANDAR UTAMA* ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ

            ๐Ÿ’ซ *MAGHRIB / ISYAK*๐Ÿ’ซ

๐Ÿ„๐Ÿ•ŒJohor         7:12     8:22
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒPahang      7:19     8:29                                                                                                                                                                                                           ๐Ÿ„๐Ÿ•ŒTnggnu      7:17     8:27  
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒKelantan    7:21     8:27                                                                                                                                                                                                   ๐Ÿ„๐Ÿ•ŒMelaka       7:19     8:28  
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒN.Smblan   7:20     8:29     ๐Ÿ„๐Ÿ•ŒPtra.Jaya   7:22     8:32
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒW/P KL       7:22     8:32    
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒSelangor    7:22     8:32  
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒPerak          7:25     8:35    
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒKedah         7:29     8:39    
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒP. Pinang   7:28     8:38    
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒPerlis          7:29     8:39    
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒLabuan       6:28     7:38  
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒSabah         6:25     7:35    
๐Ÿ„๐Ÿ•ŒSarawak     6:47     7:57    

๐Ÿ’ฅ *PERBANYAKKAN*:
✅ Istighfar/Taubat
✅ Doa/Munajat
✅ Selawat/Salam
✅Tilawah/Tadabbur
✅Khauf (Takut)/Raja' (Harap)

⚙ *Niat Shalat Fardhu Maghrib* ⚙
๐Ÿ”ธSewaktu Takbir ( *Berjamaah*):

ุฃُุตَู„ِّู‰ ูَุฑْุถَ ุงู„ْู…َุบْุฑِุจِ ุซَู„ุงَุซَ ุฑَูƒَุนَุงุชٍ ุฃَุฏَุงุกً ู…َุฃْู…ُูˆْู…ًุง / ุฅِู…َุงู…ًุง ِู„ู„ู‡ِ ุชَุนَุงู„ู‰َ

*Ertinya*: “ _Sahaja aku shalat fardhu Maghrib tiga rakaat sebagai (makmum/imam) kerana Allah Taala._”

⚙ *Niat Shalat Fardhu Isya`* ⚙
๐Ÿ”ธSewaktu Takbir ( *Berjamaah*):

ุฃُุตَู„ِّู‰ ูَุฑْุถَ ุงู„ْุนِุดَุงุกِ ุฃَุฑْุจَุนَ
ِ ุฑَูƒَุนَุงุชٍ ุฃَุฏَุงุกً ู…َุฃْู…ُูˆْู…ًุง / ุฅِู…َุงู…ًุง ِู„ู„ู‡ِ ุชَุนَุงู„ู‰َ

*Ertinya*: “ _Sahaja aku shalat fardhu Isya` empat rakaat sebagai (makmum/imam) kerana Allah Taala ._”

⚙ *Niat Shalat Fardhu Maghrib* ⚙
๐Ÿ”ธSewaktu Takbir ( *Berseorangan*):

ุฃُุตَู„ِّู‰ ูَุฑْุถَ ุงู„ْู…َุบْุฑِุจِ ุซَู„ุงَุซَ ุฑَูƒَุนَุงุชٍ ุฃَุฏَุงุกً ِู„ู„ู‡ِ ุชَุนَุงู„ู‰َ

*Ertinya*: “ _Sahaja aku solat fardhu maghrib tiga rakaat kerana Allah Taala._”

⚙ *Niat Shalat Fardhu Isya`* ⚙
๐Ÿ”ธSewaktu Takbir ( *Berseorangan*):

ุฃُุตَู„ِّู‰ ูَุฑْุถَ ุงู„ْุนِุดَุงุกِ ุฃَุฑْุจَุนَِ ุฑَูƒَุนَุงุชٍ ุฃَุฏَุงุกً ِู„ู„ู‡ِ ุชَุนَุงู„ู‰َ

*Ertinya*: “ _Sahaja aku shalat fardhu Isya` empat rakaat kerana Allah Taala ._”

๐Ÿ”ฎ *DALIL SUNAT MUAKKAD*.
Drpd Ibnu Umar, katanya: " _Aku memelihara daripada RasuluLlah sebanyak 10 Rakaat sunat yg didirikan malam dan siang iaitu 2 rakaat sebelum Zuhur dan 2 rakaat selepasnya; 2 rakaat selepas Maghrib; 2 rakaat selepas Isya'. Hafshah mengkhabarkan kepadaku: Bahawasanya Nabi shalat sebelum Fardhu Subuh 2 rakaat._"
๐Ÿ“š Hadits *HASAN SHAHIH* _riwayat at-Turmudzi no. 434._

        *_Mantapkan MINDA dan IBADAH_*

๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น๐Ÿ”น
๐Ÿ“‹✍๐Ÿผ๐Ÿ“‹✍๐Ÿผ๐Ÿ“‹✍๐Ÿผ๐Ÿ“‹✍๐Ÿผ๐Ÿ“‹✍๐Ÿผ๐Ÿ“‹